Tuesday, January 7, 2014

CHALLENGE 1 | DAY 6 | 30 day challenges and learn how to blog

7 januari '14

De kracht van keuze en waarom dan starten met een blog?

Keuzes maken is inherent verbonden aan de persoon, Tjitze Postma. Een goede bekende zei me laatst: 'Je maakt altijd de juiste keuze, het is de tijd achteraf die zorgt dat je hier een 'goed' of 'fout' aan verbindt'.

Keuzes hebben altijd een hele belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Steeds vaker, steeds meer durf ik bewust een keuze te maken en hier bij te blijven. In het begin wilde ik niet de keuze maken.
Het fenomeen: 'Alles willen meemaken!".

Een keuze is persoonlijk, een keuze is rijkdom, een keuze is mens zijn. De kracht van keuzes laat ik terug komen in mijn werk met kinderen, studenten en volwassenen. Waarom is dit belangrijk? Een keuze geeft persoonlijkheid aan, perspectief en misschien zelfs een stuk identiteit. Een keuze maken geeft ook kracht.
Wanneer ik twijfel, vaak aan dingen die ik wil doen maar toch slecht voor me zijn. Bijvoorbeeld het eten van suiker. (een kleine insight, ik ben een ontzettende 'health freak', dwangmatig gezond volgens vrienden) Wanneer ik de drang voel om iets 'slechts' te eten, galmt het zinnetje:

"Niet doen Postma, je hebt een keuze gemaakt."

Deze gaat door het hoofd dwalen. Waarom, weet ik niet precies, maar het werkt wel! Het geeft besef en zet me weer terug op de wereld.

Hetzelfde geld voor alles wat ik met dit blog aan het doen ben.
In december ben ik gestart met een 30 dagen foto project. Elke dag maak ik foto's van dingen/mensen/situaties die op dat moment voor mij betekenisvol zijn. De achterliggende gedachte, is de zoektocht naar passie. Al maanden ben ik mijn passie kwijt. Ik weet niet meer waar ik in de ochtend voor wakker moet worden. Dit terwijl voor de buitenwereld ik werk doe en een leven leidt waar anderen jaloers op zijn.
Hieruit is het idee ontstaan om een jaar lang mezelf te prikkelen. Wat vind ik namelijk leuk. Leren! Nieuwe dingen doen, nieuw prikkels toegediend krijgen, nieuwe mensen ontmoeten.
Dus ik ga leren bloggen, ik ga kijken of ik consequent een blog kan onderhouden met alle ervaringen en belevenissen die er bij horen.
Het leuke is, dat er de hele dag gedachtes door het hoofd gaan die gericht zijn op dit hele project. Ik ben erg geprikkeld en wanneer ik bijvoorbeeld wil slapen, maar nog een onderwerp moet behandelen gaat weer de zin:

"Niet doen Postma, je hebt een keuze gemaakt."

Door het hoofd heen dwalen. En het zorgt voor duidelijkheid, richting en een persoonlijke structuur. Ik heb mezelf voorgenomen niet te gaan slapen alvorens het blog geschreven is en er twee uren van de dag gebruikt zijn voor verdieping in de gekozen onderwerpen.

Hoe word je beter in bloggen?
1. Motivatie is een leervoorwaarde
2. Oefen
3. Oefen
4. Lees andere blog
5. Vraag actief feedback

En natuurlijk ben ik weer gaan zoeken. Zo kom ik terecht op +www.learntoblog.com. Een informatieve website met betrekking tot het bloggen. Twee mannen hebben  de krachten gebundeld en leren je hoe een goed blog op te zetten.
Ik heb me ingeschreven voor een gratis cursus en ben heel benieuwd hoe dit zal aflopen.


No comments:

Post a Comment